Wymiana dowodu – kogo o tym poinformować?

Wymiana dowodu osobistego – a co za tym  idzie nowy numer  dokumentu – jest nieuchronna. Czeka każdego. Obecnie dowody są wydawane z 10-letnim terminem ważności. Po tym czasie, a dokładnie co najmniej 30 dni przed upływem ważności, powinniśmy złożyć wniosek o wymianę tego dokumentu. Kiedy już odbierzemy dowód, komu powinniśmy to zgłosić?

Podstawa to bank, w którym mamy konto, kredyt albo korzystamy z innych usług finansowych. Zazwyczaj zmiana jest bardzo prosta i nie wymaga wizyty w stacjonarnym oddziale banku. Zmianę numeru dowodu możemy zgłosić poprzez stronę internetową banku. Później musimy to potwierdzić podaniem hasła, które otrzymamy w SMS-ie albo np. zdrapką, jeśli korzystamy właśnie z nich. Dalej czeka nas akceptacja ze strony banku, weryfikującego te dane w ciągu kilku dni.

 

Czy powinienem powiadomić urząd Skarbowy o wymianie dowodu?

Nie. Nie trzeba powiadamiać urzędu skarbowego o wymianie dowodu osobistego z racji tego, że numer dowodu osobistego jest migrowany bezpośrednio z bazy PESEL do urzędu. Oczywiście tyczy się to osób, które nie prowadzą działalności gospodarczej.Taką odpowiedź otrzymałem od Urzędu Skarbowego Ursynów. Swoją drogą – przesympatyczna obsługa, a odpowiedź na moje mejlowe zapytanie dostałem po kilku dniach.

Gdzie poza tym trzeba zgłosić swój nowy numer dowodu osobistego? Koniecznie trzeba o tym poinformować swojego pracodawcę. Warto też poinformować swojego ubezpieczyciela